Coaching

Coaching is er op gericht persoonlijk leiderschap te ontwikkelen en te versterken. Met behulp van de Temple Index of Functional Fluency (TIFF) krijg je inzicht in waar je effectief bent in je gedrag en waar dat minder of niet het geval is. Het biedt aanknopingspunten om je effectiviteit te vergroten.


Omdat je weinig invloed kunt uitoefenen op de ander is het dus vele malen effectiever om de blik naar binnen te richten en te onderzoeken hoe jij invloed kunt uitoefenen op de probleemsituatie. Wat kom je dan tegen? Welke emoties roepen bepaalde situaties op? Wat zit er in jouw archief? Welke ervaringen en beelden uit het verleden spelen een rol in het hier en nu? Welke overtuigingen, waarden en normen zijn hierop gebaseerd? Welke zijn stimulerend en welke werken eigenlijk belemmerend in wat je wilt bereiken?


Het resultaat van de begeleiding is dat je je bewust wordt van jouw drijfveren, jouw natuurlijke behoeftes, jouw talenten, jouw kwaliteiten, jouw dynamiek, jouw archief. Ook word je je bewust van je valkuilen, je overtuigingen die belemmerend werken in dat wat je werkelijk wilt. Doordat je steeds beter weet wie je werkelijk bent, wat je sterke punten zijn, waar je door gedreven wordt, ben je steeds beter in staat om invloed uit te oefenen op wat jij nodig hebt om die kwaliteiten te leveren en te leven waarover jij beschikt.

Teamcoaching

Hoe kan een team van toegewijde managers met elk afzonderlijk een IQ van 120 een collectief IQ van 63 hebben?´ (Peter Senge).

Hoe is de sfeer in jullie team? Hoe veilig voel je je in dit team? Wat geeft jullie energie? Waar blokkeert de energie? Doen jullie het samen? Of voel je je er vaak alleen voor staan? Zijn jullie met elkaar vastgelopen? Waardoor zijn jullie vastgelopen? Wat is het effect hiervan op de sfeer, de samenwerking en het probleemoplossend vermogen van de groep? Wat is er nodig om schade opgedaan in het verleden... Lees verder »

Coaching van de lastige klas

Groepen doorlopen een bepaalde ontwikkeling. Deze ontwikkeling verloopt in fasen. Niet alle groepen doorlopen alle fasen. Sommige groepen blijven hangen en komen niet verder in hun ontwikkeling. Daar heb je als leerkracht last van en soms zelfs slapeloze nachten. Door dit proces actief te begeleiden help je de groep om door bepaalde ´moeilijke´ fasen heen te komen. Tijdens de coaching leer je welke factoren van invloed zijn op een klas en het groepsdynamische proces en hoe je dit op een positieve manier kan beïnvloeden.... Lees verder »